Urządzenie Traction Watcher One (TWO) jest produktem norweskiej firmy Olsense i służy do pomiaru wspóczynnika tarcia na nawierchniach drogowych lub na lotniskach. Urządzenie może być zamontowane na pojeździe lub w formie przyczepy ciągnionej za pojazdem. Przyczepa posiada wtedy własny zbiornik wody. Ponieważ w trakcie badania należy pod kołem pomiarowym wytworzyć film wodny o grubości 0,5 mm, w przypadku instalacji na samochodzie, trzeba przewidzieć miejsce na zbiornik ok 600- 900 l.
Urządzenie pomiarowe TWO jest bardzo precyzyjnym miernikiem współczynnika tarcia na drogach oraz lotniskach.
Urządzenie TWO można zamontować w śladzie lewego koła według standardów panujących w Europie. Urządzenie posiada siłownik podnoszący koła pomiarowe na czas dojazdu na miejsce badania oraz opuszczający koła na czas samego badania.
Urządzenie jest w pełni sterowane z pozycji kierowcy za pomocą komputera PC
Urządzenie TWO działa na zasadzie dwóch kół połączonych ze sobą łańcuchem, gdzie koło pomiarowe ma określony procent poślizgu 17,8%. Stopień uślizgu można zmieniać przez zmianę przełożenia zębatek. Urządzenie w trybie ciągłym mierzy siłę pionową działającą na koło jak i siłę poziomą oporu tarcia. Obie wartości rejestrowane są z częstotliwością 100 Hz i na ich podstawie obliczany jest współczynnik tarcia na 10 metrowych odcinkach.
Urządzenie TWO umożliwia pomiar na nawierzchniach suchych, mokrych jak i na lodzie.
Dzięki zastosowaniu dwóch kół urządzenie może mierzyć na odcinkach prostych jak i na łukach.
Do pomiarów współczynnika tarcia na nawierzchniach asfaltowych, koła pomiarowe są wyposażone w gładkie opony wykonane zgodnie z normą ASTM 155 ze specjalnej gumy, której właściwości są niezależne od zmiany temperatury.
Zgodnie z wytycznymi normy, badanie odbywa się z prędkością 60 km/godz, jednakże urządzenie umożliwia wykonywanie badania z dowolną prędkością w przedziale 5 – 110 km/godz.
Urządzenie TWO można zainstalować na większości pojazdów typu VAN. Urządzenie może być montowane po lewej, po środku lub po prawej stronie pojazdu. Na drogach zazwyczaj montuje się po lewej stronie. Urządzenie można podnosić (do transportu) oraz opuszczać w celu wykonania pomiaru.